Ikutlah Kami Di Sini

Saturday, 16 April 2011

Lawak 1 ( Makan Kenyang )



Jamal: Abu! Aku lapar la...

Abu: Pergi la makan.



Jamal: Makan apa?


Abu: Makan la.


Jamal: Apa la?


Abu: Makan la!


Jamal: Yer la! Makan apa!


Abu: Pangggg!!! Nah amik kau makan penampar aku!


Jamal: Kenyang bro... Terima kasih

Friday, 15 April 2011

Rintihan Kasih 8 (Siri Akhir)

2 bulan berlalu dengan pantas. Rmadan masih mendapatkan rawatan di hospital sakit jiwa, Intan pula masih menggangu hidup Ramdan sedangkan Ramdan di Hospital sakit jiwa. Cukup kejam dan tiada sifat perikemanusian langsung, seorang wanita sanggup menyeksa perasaan dan hati seorang lelaki. Setiap hari kelibat Intan jelas di bilik Ramdan.


"Tu la kau! Aku nak kat kau tapi kau tolak! Ni la sumpah aku! Sampai mati pun kau tak kan aman faham!!!" Intan gelak besar. Ramdan hanya memandang muka Intan. Rupanya Intan juga adalah pesakit mental dari hospital yang sama, dia terlepas dari hospital dulunya dan mengganggu hidup Ramdan. 


Ingat la, apa yang terjadi kita ambil sebagai iktibar dan kuatkan semangat untuk menempuh segala ujian dari yang MAHA ESA...


(TAMAT)

Thursday, 14 April 2011

Rintihan Kasih 7

Jamilah menangis teresak-esak, dia tidak menyangka Ramdan menipu dirinya. Jamilah cukup terkilan dengan perangai suaminya. Kepala Jamilah masih teriang-iang akan wajah wanita itu, perasaan marahnya berkobar-kobar dek di panah petir. Ramdan cuba memujuk Jamilah tapi tidak berhasil. Jamilah seolah-olah putus asa akan kehidupannya sekarang. Dia bingung apa yang terjadi pada dirinya.

"Sayang, buka pintu ni sayang... Jangan macam ni sayang." Pujuk rayu Ramdan   tidak di endahkan.
"Abang jangan ganggu hidup Mila!!! Pergi dari sini!!! Pergi!!! Jamilah meninggikan suara kepada Ramdan
"Sayang... Maafkan abang sayang... Abang tak sangka dia boleh cari abang sampai sini. Abang dah lupakan dia sayang." Ramdan memujuk dengan air matanya menitis ke bahu. Tiba-tiba Jamilah membuka pintu dan berlari keluar. Jamilah menolak Ramdan yang berada dihadapan pintu biliknya.

"Mila!!! Nak pergi mana tu! Tunggu abang!" Kata Ramdan. Jamilah tidak mengendahkan suara Ramdan. Dia meluru ke pintu besar rumahnya. Jamilah berlari dan membuka pintu besarnya lalu datang la sebuah kereta dan melanggar Jamilah dari hadapan. Jamilah tidak sempat mengelak dan kereta itu tidak sempat memberhentikan kereta. Jamilah terbaring di jalan dan kereta itu memcut laju meninggalkan Jamilah yang parah. Muka Jamilah berlumuran darah, usus perutnya  terburai keluar, tangannya putus dan kakinya terkulai. Cukup ngeri bila kita memikirkannya. Ramdan berlari kepada Jamilah.

"SAYANG!!! YA ALLAH!!! BANGUN SAYANG!!!" Ramdan meriba Jamilah yang dalam keadaan nazak. Darah Keluar dari mulut Jamilah dan tangan Ramdan menggeletar. Air mata Ramdan membasahi bumi tanpa henti.

"Tolong!!! Sayang... Bangun sayang!!!" Ramdan menjadi tidak tentu arah. Tiba-tiba Intan iaitu bekas kekasih Ramdan datang mendekati mereka.
"Padan dengan muka kau jantan tak guna!!! Ingat!!! Ni SUMPAH aku yang hidup kau takkan bahagia dan senang sampai bila-bila!!! Faham!!! Aku akan ganggu hidup kau sampai kau mati!!!" Intan gelak terbahak-bahak tanpa belas kasihan dan meninggalkan tempat kejadian. Beberapa biji kereta berhenti dan membantu Ramdan, ada yang menenangkan Ramdan dan ada yang menelefon ambulan.

"Sabar la bang, kuatkan semangat." Seseorang yang prihatin terhadap Ramdan. Dia memeluk Ramdan dan cuba menenangkan Ramdan. 
"Bini aku... Kenapa terjadi dekat aku!!!" Ramdan menjerit kerana tidak dapat menerima kenyataan yang isterinya meninggal dengan tragisnya. Tidak lama kemudian ambulan dan polis tiba, Ramdan di papah masuk kedalam ambulan manakala mayat isterinya di bungkus kedalam plastik hitam dan dimasukkan ke dalam Lan Rover Polis. Ramdan berlari keluar dari ambulan dan memeluk mayat isterinya. Beberapa polis memegang tangan dan badan Ramdan serta cuba menenangkannya.

"Sabar la encik, ketentuan ilahi. Tabahkan hati encik." Kata seorang polis
"Aku nak Mila!!! Aku tak peduli!!!" Jerit Ramdan kepada polis. Polis tersebut membawa Ramdan masuk kedalam ambulan dan doktor yang bertugas menyuntik ubat penenang kepada Ramdan. Perlahan-lahan Ramdan memejamkan mata.

Setiba di hospital, Ramdan tersedar dan menjerit tidak tentu hala.
"Mana bini aku!!! arrghhhhhhh!!! Aku nak jumpa bini aku!!!" Kata Ramdan. Doktor dan jururawat bergegas ke bilik Ramdan dan menenangkan Ramdan.
"Sabar la encik, isteri encik dah tak ada lagi. Kuatkan semangat." Kata doktor
"Bawa aku jumpa isteri aku la!!! Aku nak jumpa dia!!!" Kata Ramdan dengan marah
"Baiklah saya akan bawa tapi encik perlu bertenang." Doktor cuba memujuk Ramdan. Doktor memapah Ramdan ke bilik mayat, setibanya di bilik mayat. Ramdan nampak isterinya terbujur kaku di katil besi di bilik itu. Ramdan berlari dan memeluk isterinya.

"Sayang...Bangun sayang... Sayang bangun je kita pergi London ok sayang. Bangun la!!!" Ramdan seolah-olah tidak waras. Dia mencekik mayat isterinya.
"Bangun la aku cakap!!! Aku nak kau bangun Mila!!! Aku sayang kau!!!" Ramdan bertindak diluar jangkaan. Doktor memegang Ramdan dan menyuntik Ramdan dengan ubat penenang. Doktor memapah Ramdan ke biliknya. Doktor menelefon Hospital sakit jiwa untuk lakukan pemeriksaan terhadap Ramdan. Kelibat Intan kelihatan di hospital, dia gelak tanpa beals kasihan.

"Hahaha... Puas hati aku!!! Bini kau mati!!! Kau gila!!! Hahaha..." Kata Intan dengan suara yang kejam. Dia berasa puas apa yang telah berlaku terhadap keluarga Ramdan. Dia sudah bersumpah akan menggangu hidup Ramdan sehingga dia mati. Ramdan dibawa dengan ambulan ke hospital sakit jiwa. Ramdan separuh sedar. Mayat Isterinya diuruskan oleh pihak hospital dan dituntut oleh keluarga arwah Jamilah. Segala pengebumian diuruskan sepenuhnya oleh keluarga arwah. 

(AKAN BERSAMBUNG)

Wednesday, 13 April 2011

Rintihan Kasih 6

"Siapa telefon bang? Dia nak apa?" Kata Jamilah
"Tak ada apa-apa la sayang. Entah siapa entah. Salah nombor kot." Jantung Ramdan berdegup pantas. Ramdan menjadi tak tentu hala, apa yang dikenangkan menjadi kenyataan. Jamilah mengandung 2 bulan, Ramdan mula serba salah.

"Mila mengandung! Muncul pulak intan! DAMNN! Kenapa la benda ni terjadi kat aku." Ramdan termenung sejenak
"Abang... Dah siap masak belum? Mila lapar la bang. Baby pun lapar." Sapa Jamilah dari bilik atas
"Dah siap sayang, tunngu sat... Abang naik atas." Ramdan bergegas ke bilik untuk memapah Jamilah turun ke bawah. Tiba-tiba Jamilah mengajukan soalan yang memeranjatkan Ramdan.
"Perempuan mana call tadi bang?" Tegas Jamilah
"Perempuan? Siapa? Mana ada sayang... Merepek je." Ramdan gelisah
"Mila angkat telefon kat bilik ni tadi. Mila dengar abang sembang dengan perempuan tu." Jamilah mula syak sesuatu
"Errr... Salah nombor kot. Biar je la." Kata Ramdan
"Abang jangan nak main gila dengan saya. Kang tak pasal-pasal terbalik rumah ni bang! Siapa perempuan tu bang!!!" Jamilah mula naik angin
"Mana la abang tau sayang... Jangan marah camni, kesian baby dalam perut tu." Ramdan cuba menenangkan Jamilah
"Pangggg!!!" Tangan Jamilah naik ke muka Ramdan
"Abang tipu! Abang contact lagi Ex abang! Ingat Mila ni apa! Mila bukan budak lagi bang, dalam perut ni anak abang!" Jamilah mula menangis. Ramdan cuba memujuk Jamilah tapi Jamilah tetap berkeras. Ramdan mengusap-usap rambut Jamilah tapi di tepis olehnya. Ramdan jadi serba tidak kena. 

Setiba di meja makan. Jamilah duduk di kerusi dan Ramdan menyenduk nasi dan lauk ke pinggan Jamilah. Ramdan cuba mengambil hati Jamilah kembali.
"Ting tong.... Ting tong..." Loceng rumah berbunyi. Ramdan bergegas membuka pintu. Ramdan terkejut kelibat seorang wanita di hadapan rumahnya. Ramdan sungguh tidak menyangka bekas kekasihnya sanggup mencari Ramdan di rumah.

"Kau nak apa cari aku sampai sini! Aku dah berkeluarga! Ko berambus dari sini sebelum aku humban ko keluar!" Ramdan cukup marak ketika itu
"Kenapa ni sayang, jemput la i masuk if apa-apa pun. Dari jauh i datang nak jumpa u." Intan mula tergedik-gedik. Tiba-tiba suara Jamilah kedengaran.

"Siapa tu bang?" Kata Jamilah 

"Orang jual barang sayang, makan la dulu kejap lagi abang datang." Kata Ramdan dengan yakinnya.

"Lebih baik ko belah! Jangan sampai aku humban ko keluar! Ko tak faham bahasa melayu ke! Jangan sesekali ko nak rosakkan kebahagian aku! Faham!" Tegas Ramdan
"Hei Ramdan! Ingat! I takkan lepaskan u dengan begitu mudah! U dah lupa apa janji u dekat i! Dasar jantan tak guna!" Intan mula mengamuk. Tiba-tiba Jamilah sampai di muka pintu.
"Apa kecoh-kecoh ni! Siapa ni bang!" Nada marah Jamilah
"Entah la! orang gila agaknya!" Ramdan menutup pintu dan menarik tangan Jamilah masuk ke dalam. Suara Intan kedengaran menjerit dari luar.
"Ko tunggu Ramdan! Sampai mati pun ko akan terseksa! Ni SUMPAH aku!" Suara Intan jelas kedengaran oleh Jamilah

Jamilah mula bingung dengan apa yang terjadi, saat bahagianya hanya untuk seketika. Seolah-olah tak ada pengakhiran bagi hidup Jamilah dan Ramdan. Setiap masa datang la musibah-musibah yang tidak di ingininya.

"Apa ni bang! Dia main sumpah-sumpah lagi! Siapa perempuan tu bang!" Kata Jamilah
"Biar je la sayang, abang pun tak kenal siapa. Tiba-tiba dia cakap camtu." Ramdan menjawab dengan tenang
"Abang jangan tipu saya! Praangggggg!!!" Jamilah menghempas pinggan makanannya ke lantai. Pecah berderai pinggan itu, Ramdan mula mengutip serpihan kaca dan makanan Jamilah. Jamilah berlari masuk ke bilik dan mengunci pintu.

(AKAN BERSAMBUNG) 

Tuesday, 12 April 2011

Rintihan Kasih 5

Setibanya di rumah. Ramdan memapah Jamilah masuk ke kamar mereka.


"Seronok la sayang! Rumah kita tak sunyi lagi lepas ni!" Ramdan sorak kegembiraan
"Apa la abang ni, macam budak-budak!" Jamilah tersengih manja
"Biar la macam budak-budak pun, tu zuriat abang! Anak abang! weekkkk!!!" Ramdan jelirkan lidah
"Haha... Lawak la abang ni!" Jamilah ketawa terbahak
"Abang mandi sat, Mila rehat dulu. Nanti abang siapkan makanan untuk kita makan." Kata Ramdan
"Macam la abang pandai masak!" Tegas Jamliah
"Haha... See my leg la darling!" Ujar Ramdan


Selesai Ramdan mandi, dia terus ke dapur dan masak apa yang patut. Perasaan gembiranya tak hilang sampai sekarang. Ramdan memasak sambil bernyanyi. 


"Senangnya dalam hati, kalau beristeri dua, seperti dunia, ana yang punya!!!" Ramdan menyanyi dengan riang. Tiba-tiba Jamilah jerit dari atas.


"Apa bang!!! Nak kawin lagi!!! Abang dah lama hidup? Nak makan parang ke samurai bang?!!" Nada tegas Jamilah. Ramdan mula kecut perut.
"Ish!!! Lagu tu kat radio la sayang! Tak kan la abang nak kawin lagi kot!" Ramdan "cover" baik punya
"Abang ingat! Jangan nak gatal-gatal ada pompuan lain! Kang tak pasal-pasal badan abang Mila kerat 7! Kepala kat Negeri Sembilan, tangan kat Melaka! Abang nak?!!" Jamilah meninggi suara
"Don't worry la sayang, tak kan la abang nak tambah lagi. Mila pun abang tak cukup tangan nak jaga." Kata Ramdan
"OK... Abang ingat! Jangan nak main gila dengan saya!" Tegas Jamilah
"Baik madam! Berita faham! Roger and out!" Ujar Ramdan


Ramdan menarik nafas lega, berpeluh-peluh dibuatnya. Ramdan terkenang kisahnya semasa zaman muda. Bekas teman wanita Ramdan amat meminati lagu Madu 3. Itu la detik-detik pengenalan mereka dari sebuah lagu.


"Time macam ni pula aku ingat Ex aku. Alamak! Mana la dia sekarang, tiba-tiba rindu pula." Ramdan mengeluh. Ramdan pun amik kisah tak kisah, dia terus memasak kembali. Hidup Ramdan cukup bahagia sekarang ini.


"kring...kring..." Telefon rumah berbunyi. Ramdan bergegas menjawab panggilan tersebut.


"Allu... Siapa di sana?" Kata Ramdan
"Boleh saya bercakap dengan Ramdan?" Seorang wanita dengan suara yang manja
"Saya Ramdan, siapa ni?" Tegas Ramdan
"Dan! Ni i la... Intan!" Suara wanita tadi yang dalam kegembiraan
"Intan mana pulak ni?" Ramdan Bingung
"Intan la Dan... Senangnya dalam hati! Kalau Ramdan beristeri dua! Hehe" Gelak kecil oleh wanita tersebut
"Mana u dapat nombor rumah i?" Ramdan mula gelisah
"Macam mana i dapat nombor u ke apa ke tu biar la rahsia." Ujar wanita tersebut.


Ramdan kecut perut! Jantungnya mula berdegup kencang! Kalau diketahui Jamilah berkemungkinan Jamilah akan mengamuk! Jamilah mengandung sekarang ni, Ramdan mula bingung. Hatinya mula runsing. Ketakutan mula terpancar di matanya. Ramdan terus letak ganggang telefon! Dengan pantas Ramdan mencabut wayar telefon itu.


"Mati aku!!! Mati!!!" Nada Ramdan yang cemas
"Apa aku nak buat ni! Bini aku mengandung! Time macam ni dia muncul! Chicken Chop!" Ramdan marah secara tiba-tiba. Suara Jamilah kedengaran


"Siapa telefon bang? Dia nak apa?" Kata Jamilah
"Tak ada apa-apa la sayang. Entah siapa entah. Salah nombor kot." Jantung Ramdan berdegup pantas.


(AKAN BERSAMBUNG)

Monday, 11 April 2011

Rintihan Kasih 4

Keesokan harinya. Ramdan memulakan rutin hariannya pergi kerja dan Jamilah mula mengemas rumah.


3 bulan berlalu dengan pantas, hidup mereka semakin bahagia. Pada satu hari di pagi Rabu, Jamilah mengemas rumah secara tiba-tiba dia berasa mual dan nak muntah. Dia bergegas masuk ke bilik air dan muntah. Jamilah menelefon Ramdan dan memberitahu keadaannya. Ramdan bergegas pulang, kereta Honda City nya seolah-olah dipandu ala-ala kereta Formula 1. 


"Alamak! Lampu merah kat depan!" Ramdan dengan selamba redah je lampu merah itu. Dia langsung tidak memikirkan peraturan atau undang-undang. Nyawa isterinya lebih penting dari itu. Setibanya di rumah. 


"Sayang! Where are you?!!" Jerit Ramdan di depan pintu
"I'm here darling..." Suara Jamilah sayup kedengaran.
"Sayang kenapa? Risau abang deh." Ramdan termengah-mengah akibat berlari tadi
"Muntah-muntah la bang, tekak loya je ni." Kata Jamilah
"Jom pergi klinik! Kita pergi sekarang ek." Kata Ramdan
"Ok bang." Sahut Jamilah


Setiba di klinik, Ramdan memapah isterinya masuk ke dalam klinik. Ramdan menguruskan segala pendaftaran Jamilah di kaunter klinik. Setelah selesai  pendaftaran, nama Jamilah di panggil masuk ke bilik doktor.


"Jamilah, sila duduk." Kata doktor
Jamilah menganggukkan kepala lalu duduk di kerusi itu.


"Puan sakit apa?" Kata doktor
"Saya muntah-muntah la doktor, tekak loya semacam je." Kata Jamilah dengan nada yang lemah
"Jamilah, ambil botol ni, buang air kecil dalam botol ni. Lepas tu kamu bagi dekat jururawat saya." Kata doktor sambil senyum ke arah Jamilah
Jamilah pun keluar dari bilik doktor lalu ke bilik air. Hanya Ramdan dan Doktor berdua di dalam bilik itu.


"Kenapa isteri saya doktor?" Kata Ramdan
"Don't worry, isteri awak sihat." Kata doktor
"Tapi kenapa dia muntah-muntah doktor! Saya pelik la..." Ramdan bingung
DOktor hanya tersenyum. Ramdan pula keliru serta bingung. Ramdan berkata-kata di dalam hati.


"Gila ke apa doktor ni! Isteri aku muntah-muntah! Boleh pula dia cakap isteri aku sihat!" Kata hati dari Ramdan


"Abang... Doktor..." Jamilah melangkah masuk ke bilik doktor
"Duduk la dulu, biar saya jalankan uji kaji air kencing kamu tadi." Kata doktor lalu beredar dari bilik


"Doktor ni cam tak betul je sayang." Kata Ramdan
"Haha... Pelik la abang ni. Kenapa abang cakap macam tu?" Jamilah pelik dengan kerenah Ramdan
"Tadi la abang tanya kat doktor, sayang kenapa muntah-muntah, boleh pula dia bantai cakap sayang sihat je!" Suara Ramdan tegas
"Dia kan doktor bang, dia lebih arif sebab dah ni tugas dia." Kata Jamilah


Tidak lama selepas itu, doktor masuk bilik.


"Tahniah encik, awak akan jadi ayah!" Kata doktor dengan begitu semangat sekali
"Betul ke!!! doktor tipu ni..." Kata Ramdan
"Cuba tengok muka saya yang suci lagi hensem ni! Ada nampak muka tipu ke?" Kata doktor
"Haha!!! Gila la!!! Aku jadi ayah doh!!! Perrrghhhh!!!" Ramdan melompat-lompat keriangan
"Ish!!! Apa abang ni!!! Tak senonoh la!!! Hahaha..." Jamilah gelak manja
"Terima Kasih doktor!!!" Ujar Ramdan


Mereka keluar dari klinik tersebut. 10 tahun penantian mereka cukup bermakna, akhirnya mereka dikurniakan seorang cahaya mata. Ramdan melonjak keriangan. Mereka senyum hingga ke telinga. 


Setibanya di rumah.


(AKAN BERSAMBUNG)







Sunday, 10 April 2011

Rintihan Kasih 3

Selang beberapa hari, Jamilah Pulang ke rumah ditemani suaminya yang tercinta.


Hidup mereka kembali seperti dulu kala. Keluarga bahagia adalah saat-saat yang dinantikan oleh mereka. Setiba dirumah.


"Sayang, meh abang papah Mila masuk bilik berehat. Sayang lemah lagi badannya ni." Kata Ramdan sambil tersenyum. Jamilah hanya tersenyum lebar. Ramdan memapah isterinya masuk ke bilik. Ramdan menyediakan air dan makanan untuk Jamilah. Saat manis mereka bersama.


Selang beberapa minit, "tingtong...tingtong..." loceng rumah mereka berbunyi. Ramdan terpinga-pinga. "Siapa tu bang?" Kata Jamilah. " Entah la sayang, abang pun tak pasti siapa. Abang buka pintu jap." Dengan keadaan tergesa-gesa Ramdan membuka pintu. Alangkah terkejutnya Ramdan seolah-olah nampak hantu dihadapannya! Mata Ramdan tidak berkelip walau sekalipun. Rupanya ada manusia tidak berhati perut membuang anak kucing dihadapan rumahnya. Ramdan bergegas berlari keluar melihat manusia mana yang begitu kejam sanggup buang anak kucing ni. Tiada kelibat manusia pun diluar. Ramdan agak hairan apa yang berlaku pada dirinya.


"meoww...meow..." Ramdan sebak seketika. Dia ambil anak kucing itu yang sudah berada dalam kotak dibawa masuk kedalam rumah. Kebetulan Ramdan ada susu didalam peti ais rumahnya. Ramdan isikan susu itu kedalam bekas kecil. Kemudian bekas yang diisi air susu itu diletakkan dalam kotak kucing itu. Ramdan belai anak kucing itu dengan penuh kasih sayang. Pada mulanya Ramdan tidak perasan apa yang kurang terhadap anak kucing tu. Kaki kiri belakang anak kucing itu kudung! "Kurang ajar! Kau tunggu balasan akhirat nanti!" Ramdan menitiskan air mata. Kucing yang kurang sifat itu di bawa naik untuk diperlihatkan isterinya. Selangkah Ramdan masuk kebilik, isterinya melihat muka Ramdan serta air matanya yang berlinang menitis kebawah.


"Kenapa ni bang?" Kata Jamilah
"Anak kucing ni sayang, Kaki dia kudung sebelah..." Dengan nada yang sebak
"Kerja siapa ni bang!" Tegas Jamilah
"Entahlah sayang, kerja orang tak berhati perut!" Ujar Ramdan lagi
"Kita jaga anak kucing ni bang sampai dia besar." Air mata Jamilah berlinangan. Mereka berpelukan. "Meoww...Meoww..." 


Suasana suram menyelubungi hari mereka, dugaan dan cabaran datang tanpa henti dalam hidup meraka. Ketabahan mereka untuk meneruskan hidup ini cukup kuat dengan munculnya seekor anak kucing yang kurang sifat. Anak kucing itu dibelai manja, makan dan minum diuruskan oleh keluarga itu. Kebahagian mereka hanya sementara. Hayat anak kucing itu hanya mengisi kebahagian pasangan itu untuk seketika. Inilah lumrah kehidupan. Mereka meratapi kesedihan.


(2 bulan berlalu)


Ramdan mula bekerja dan melangsaikan kesemua hutangnya. Jamilah kembali pulih dari kecelakaan yang menimpanya 2 bulan yang lalu. Jamilah menjadi suri rumah sepenuh masa. Ramdan bekerja keras mencari nafkah untuk mereka berdua. Jamliah mula masak masakan kegemaran Ramdan ayam masak merah. 


"Mesti laki aku suka apa yang aku masak hari ni." Kata Jamilah


Selesai masak, Jamilah mula mengemas rumah dan membersihkan apa yang paut. 


"Ni dah pukul 5, jap lagi Dan balik. Lebik baik aku siapkan makanan dulu, mesti dia balik dia lapar." Jamilah mula menghidangkan makanan di atas meja.


( Jam menunjukkan pukul 6.30 pm)


"tingtong...tingtong..." Loceng rumah mereka berbunyi
"Assalamualaikum." Kata salam dari Ramdan
"Waalaikumsalam. Abang dhbalik, mari Mila pegang beg abang." Kata Jamilah


Ramdan melangkah masuk kerumah.


"Sedapnya bau sayang, masak apa hari ni?" Kata Ramdan
"Special bang... Terbaik dari Mila, bukan terbaik dari ladang tau bang." Mila gelak besar


Ramdan pun tergelak besar dengan gurauan isterinya. Jamilah mula menyenduk nasi untuk Ramdan, lauk pula Jamilah sendukkan.


"Makan la bang, lauk kesukaan abang kan." Ujar Jamilah
"Sedap wooo... Jom makan sekali sayang" Kata Ramdan
"baiklah bang." Jamilah mula menyenduk nasi dan lauknya. Mereka makan sambil bergurau senda.


"Abang, dah lama kita hidup berdua. Sunyi sangat rumah ni bang." Kata Jamilah tapi Ramdan mula tersimpuh malu. "Nanti abang kawen lagi satu, so Mila tak la bosankan. ada teman main keja-keja dalam rumah ni." Ramdah mula gelak besar
"Abang jahat la!!! NAk majok lama-lama!!! hurrmmmm!!!" Jamilah mula nak bermanja
"Ala manja sayang, abang gurau je la sayang." Kata Ramdan
"Nak Majok gak!" Jamilah mula tersengih. 
"Hehe... Mila, abang nak mandi jap. Mila tolong kemas ek, badan abang dah gatal ni." Kata Ramdan
"Baik la bang." Kata Jamilah. Setelah selesai kemas Jamilah masuk ke bilik dan mengemas bilik.


( Jam menunjukkan pukul 8 pm )


Ramdan selesai mandi dan pakai baju. Jamilah pula baring atas katil.


"Mila, urut bahi abang ni sayang. Lenguh la." Kata Ramdan 
"Ok bang." Mila tersenyum
"Sedapnya sayang abang urut, mengantuk la pulak. Hehe..." Ramdan tersengih mana
"Mengada!!!" Kata Jamilah.


( Lampu terpadam )


Keesokan harinya. Ramdan memulakan rutin hariannya pergi kerja dan Jamilah mula mengemas rumah.


(AKAN BERSAMBUNG)

Saturday, 9 April 2011

Rintihan Kasih 2

Ramdan terduduk seketika dan meratapi isterinya dari cermin luar. 


Mengenangkan nasib isterinya, Ramdan terkenang kisah bahagianya bersama isteri tersayang selama 10 tahun yang lalu. Saat manis mesra bersama isteri tercinta. ( Flash Back )


"Abang dah balik kerja, Mila lapar la bang. Jom makan luar?" Kata Mila
"Mila nak makan apa sayang?" Kata Ramdan dengan senyuman manja
"Erm... Mila nak makan seafood! lepas tu nak makan western! hahaha!" Mila gelak besar
"Sayang abang ni nak makan mengalahkan orang mengandung!" Ramdan tersenyum


Ramdan masuk bilik lalu mandi dan bersiap untuk keluar makan bersama Jamilah. Jamilah tersenyum riang kerana dapat makan bersama suami tersayang. 20 minit berlalu, Ramdan turun ke bawah dan masuk ke kereta bersama Jamilah.


"Kita nak pergi mana ni sayang?" Kata Ramdan
"Mila nak makan semua benda yang Mila sebut tadi boleh bang?" Mila gelak kecil
"Ala...botak kepala abang Mila. Tak pasal-pasal abang kene gadai rambut ngan kuku abang ni. Dah la mahal!" Nada gurauan Ramdan
"Ikut abang la nak makan mana pun. Mila ikut je." Kata mila
"Abang bawa Mila pergi tempat special!" Kata Ramdan
"Yahooo!!! sayang abang ketat-ketat!" Mila sorak riang
"Manja betul sayang abang ni ek." Ramdan tersenyum


Ramdan bawa mila makan di hotel 5 bintang. Ala-ala candle light dinner gitu. Kebetulan hari tersebut Ramdan baru keluar gaji. Di dalam kereta mereka ketawa terbahak-bahak sambil bergurau senda. Saat inilah Ramdan tak dapat melupakannya. 


Berlakunya pertengkaran 4 bulan yang lalu, Ramdan sanggup menghempas muka isterinya ke lantai, dipijak-pijak kepalanya, ditunjal-junjal mukanya. Sungguh kejam perbuatan Ramdan. Sesal sekarang tidak berguna lagi. Ramdan kecewa dengan apa yang telah berlaku. Perbuatan Jamilah juga salah kerana menderhaka serta berfoya-foya di kelab malam. Hidup mereka terumbang ambing bak dilambung ombak setinggi langit di awangan.


Ramdan meratapi wajah isterinya yang terlantar di katil. Dia menangis teresak-esak. Wayar penuh di badan Jamilah. "titit....titit..." bunyi mesin pernafasan Jamilah. Ramdan melangkah masuk ke bilik itu.


"Sayang... Bangun sayang... Abang dah datang." Suara Ramdan sanyup kedengaran


Ramdan memegang tangan Jamilah sambil membelai. Ramdan merenung mata Jamilah. Di lubuk hatinya berkata-kata. " Maafkan abang sayang, abang janji abang akan jaga Mila lepas nafas terakhir abang. Bangun la sayang." 


3 minggu berlalu dengan pantas. Ramdan berulang-alik dari rumah ke hospital. Selama itu la Ramdan menjaga Jamilah. Bersihkan badan Jamilah, tukar baju dan sebagainya. Jamilah tanggungjawab sepenuhnya oleh Ramdan sejak Jamilah terlentang di katil. Dengan kuasa Allah, Jamilah tersedar dan menyebut-nyebut nama Ramdan. Bergegas Ramdan pegang tangan Jamilah dan Mengusap-usap dahi Jamilah. "Sayang dah sedar." Ramdan menitiskan air mata dan tersenyum. 


"Nurse! Isteri saya dah sedar!" Jerit Ramdan 
Jururawat yang bertugas memanggil doktor dan melakukan pemeriksaan.
"Alhamdulillah, isteri awak dah lepas tahap bahaya, syukurlah." Kata doktor
"Terima kasih doktor!" Nada gembira Ramdan sambil tersenyum


"Abang, maafkan Mila bang." Kata Mila dengan lemah
"Sayang, abang yang salah dalam hal ni. Lupakan kisah lama, kita buka buku baru yer sayang." Air mata Ramdan mencurah-curah
"Mila sayang abang, Mila janji akan taat setia dengan abang. Only u in my heart!" Mila tersenyum


Selang beberapa hari, Jamilah Pulang ke rumah ditemani suaminya yang tercinta.


(AKAN BERSAMBUNG)

Friday, 8 April 2011

Rintihan Kasih

Jamilah dan Ramdan hidup bahagia selepas mendirikan rumah tangga hampir 10 tahun tanpa melahirkan seorang cahaya mata. Kehidupan mereka cukup selesa dan mewah. Kerja dan kerja itulah hidup mereka selama 10 tahun. Seawal jam 5 pagi mereka keluar dari rumah untuk pergi kerja dan selewat jam 10 malam baru mereka pulang. Sabtu dan Ahad masa mereka bersama tapi apakan daya masa tu terbuang begitu sahaja. Mereka luangkan masa bersama kawan-kawan yang tiada faedahnya. 

Hari demi hari keadaan ini berpanjangan tanpa berkesudahan selama berbulan-bulan. Keluarga yang bahagia selama 10 tahun punah begitu sahaja. Kebarangkalian untuk mereka bersama seperti dulu kala amat jauh sekali. Mereka hanyut dan hanyut seperti sungai yang mengalir deras tanpa benteng yang kukuh. Pergaulan mereka semakin bebas, kerjaya pula mereka abaikan. Jamilah sudah mula menjejakkan kaki ke kelab malam manakala Ramdan mula meneguk arak tanpa memikirkan dosa dan pahala. Hidup mereka bergelumang dengan dosa. Setelah puas menikmati keseronakan dunia, mereka pulang ke rumah dengan keadaan yang tidak terurus! Mereka tidak menegur satu sama lain dan tidur pun berasingan. Jauh Panggang dari api!!!

Bermula kisah mereka dengan pergaduhan, Ramdan mula memukul Jamilah tanpa belas kasihan seolah-olah Jamilah seekor binatang! "Abang jahat! Sampai hati abang pukul Milah!" Kata Jamilah. "Kau berfoya-foya dengan jantan lain dekat luar! Kau ingat aku tak tahu!" Kata Ramdan. Jamilah mula derhaka terhadap suaminya manakala Ramdan mula meluat melihat gelagat Jamilah. "Milah benci abang! BENCI!" Kata Jamilah. Jamilah berlari meninggalkan rumah. Ramdan terkilan dengan apa yang telah terjadi. Titisan air mata Ramdan membasahi bumi.

3 bulan telah berlalu, Ramdan duduk keseorangan di rumah. Hutang keliling pinggang, kerjaya ditinggalakan begitu saja. Jamilah tidak pulang ke rumah semenjak pergaduhan mereka 3 bulan yang lalu. Ramdan sedih terkenangkan kisah hidupnya. "Kenapa terjadi kat diri aku! Apa salah aku! Ya Allah, ampunilah dosa hamba mu ini." air mata Ramdan mencurah-curah keluar. "Aku nak cari isteri aku! Tak kira ribut petir sekalipun aku akan bawa isteri ku balik!"

Ramdan cari sampai gila dari rumah kawan-kawan isterinya sehingga la rumah mak mertuanya. Ramdan malu dengan kisah hidupnya. Sepatutnya die seorang ketua keluarga mampu menjadi pemimpin yang baik tapi semuanya punah. Sehinggakan mak mertua Ramdan menanyakan khabar anaknya. "Kau balik seorang je Dan? Jamilah mana?" Kata mak mertua Ramdan. "Ermmm... Jamilah ada kerja mak, sibuk sikit. Dan balik ni pun nak jenguk mak sebab dah lama xbalik sini." Ramdan terpinga-pinga dan bingung. 

Selang beberapa hari Ramdan tinggalkan kampung. Tidak lama kemudian Ramdan mendapat satu panggilan dari hospital.
"Assalamulaikum, En. Ramdan?" Pihak hospital
"Waalaikumsalam, yer saya. Ada apa encik?" Ramdan bingung
"Jamilah Saidon isteri encik?" Pihak hospital
"Yer!!! Kenapa encik!!!" Ramdan mula gelisah
"Isteri encik sekarang di ICU." Pihak hospital
"Kenapa dengan isteri saya encik?" Ramdan menitiskan air mata
"Encik datang la sini, nanti saya ceritakan." Pihak hospital

Ramdan bergegas ke hospital dengan pemikiran yang bercelaru. Baju di basahi dengan air matanya yang xberhenti mencurah-curah. Setibanya di hospital. Ramdan bergegas ke kaunter pertanyaan. "Mana isteri saya!!!" ramdan dengan nada yang cemas. "Nama isteri encik?" Jururawat yang bertugas. "Jamilah Saidon!!!" Kata Ramdan. " ICU wad merah bilik 7 encik." kata jururawat. Ramdan berlari tanpa menghiraukan keadaan sekeliling dengan mengalirnya air mata Ramdan tanpa henti.

Ramdan melihat isterinya terbujur kaku di katil ICU. Ramdan terkedu. "Ya Allah! Ujian Mu cukup menduga hati ku." 

Doktor yang merawat Jamilah menepuk bahu belakang Ramdan. "En. Ramdan?" Kata Doktor
"Yer saya!!! Kenapa dengan isteri saya doktor?!!" Ramdan cemas
"Isteri awak kritikal akibat dilanggar kereta petang kelmarin."Doktor perjelaskan
"Macam mana boleh terjadi doktor!" Kata Ramdan
"Masa tu isteri awak melintas jalan dan sebuah kereta meluru laju dan melanggar isteri awak. Tabahkan hati En. Ramdan." Kata Doktor

Ramdan terduduk seketika dan meratapi isterinya dari cermin luar. 

(AKAN BERSAMBUNG)